Район "Възраждане" е съпричастен към хората сблъскали се с този проблем и във връзка с "Денят за ранно разпознаване на аутизма", предоставя следващата информация.
На територията на района се намира общински Център за социална рехабилитация и интеграция на лица с проблеми от аутистичния спектър на адрес бул . "Александър Стамболийски" №168А, тел. :02/920-24-93; 0886-927-177
Симптоми и Ранни Сигнали - Аутизъм
Симптоматичната картина на Аутизма е строго индивидуална за всяко дете. Широк спектър от комбинации на симптомите и различия на интензитета на проява често обърква и затруднява точното и навременно откриване на проблема.
Силно засегнати и постоянно присъстващи са ТРИ ключови области на РАЗВИТИЕТО :
- Социо – емоционално взаимодействие с другите :нарушен е естественият мотивационен процес на обръщане към и свързване с друг социален индивид и участие във взаимна дейност. От ранна възраст водещ е дефицитът да разбира, откликва и поддържа усилията на другия за реципрочна интеракция / общуване. Самоизолация и рядко осъществяване на смислов очен контакт или контакт чрез жестове и вокализация. Не споделяне интереса на другите за нещата от заобикалящата ги среда. Трудно иницииране и поддържане на социално взаимодействие. Спектърът обхваща случаи от пълен отказ да допусне другия до желание да социализира, да има приятели, но неумение как да го направи. Не разпознаване и не разбиране емоционалното състояние на другите. Водещо е неразбирането, че другите имат мисли, преживяват емоции, различни от техните. Това умение за ментализиране лежи в основата на по-сложни умения: разбиране, предполагане, поставяне на мястото на другия – емпатия, силно дефицитни при хора с Аутизъм.
- Комуникиране с околните: липсва комуникативно намерение и насоченост ! Водещо е неумението да използва както вербални / езиково- говорни /, така и невербални / жестове, мимики, интонация / сигнали за изразяване на искане, желания, отказ, с насоченост да стигне до другия. Спектърът отразява разлики от пълна липса на вербално и невербално изразяване до наличие на ехолалична реч / повторение без комуникативна насоченост/, до прилично развита техническа реч с водещ дефицит на разбиране и генериране на собствен смислов изказ. Стереотипност, повторение на фрази, големи вербални отрязъци, фиксирани към определени тесни интереси.
- невербални / 40% не развиват говор /;
- ехолалия / повтаряне на последно чутата дума, фраза, изречение, заедно с интонацията /;
- механично запомняне на думи, фрази, реплики / от филми, реклами, диалози, песни / - отложена ехолалия;
- липса на интонация - монотонен глас или неестествено висок, писклив тон на гласа;
- многократно инертно повторение на фраза, изречение, извън контекста;
- честа комбинация с апраксия на речта
3. Стереотипни, повтарящи се, ритуални поведения – ключова характеристика за Аутизма! Проявяват се в различни сфери на развитието и дейността. Това е вътрешният импулс, свръхфиксираност да повтори същото действие, същия поведенчески модел, поради огромната фрустрация да премине към нещо ново. Затова непознатото, новото, различното са винаги посрещани с негативни емоционални реакции и отказ от индивидите с аутистична симптоматика!
Тези стереотипни поведенчески модели могат да бъдат проявени в:
- чисто двигателни маниеризми / подскоци, притичвания, въртене на едно място, ветрилообразно движение на пръсти пред очите, помахвания с ръце /;
- силно ограничена и еднообразна хранителна диета / яде само ограничено количество и една и съща храна, противи се на опити за нещо ново/;
- силно настояване да върви по един и същи път, да прави нещата по един и същи начин, да се спазват харесвани ритуали;
- интензивен плач, недоволство, отказ, когато трябва да прекъсне харесвана и доставяща удоволствие дейност и да премине към нещо друго – ТРУДЕН ПРЕХОД;
- стереотипен нефункционален и несимволичен начин на ИГРА / интензивен фокус върху частите на играчката – въртящи се колела, механизми за звук, светлина, преобладава разглобяването на части, но липса на интерес и отказ за сглобяване до цяло;
- въртене на предмети;
- подушвани или докосване на предмети до кожата;
- стереотипни речеви модели, изразени във вербална ЕХОЛАЛИЯ или повтаряне на цели фрази и ригидност на речевия обмен.
4. Анормална реакция на сензорните стимули
- свръхреагиране на силни, резки, стържещи шумове, звуци, човешки глас / запушване на уши /;
- изострена чувствителност, улавя слаби, несъществени шумове, светлини от околната среда, които обикновено се игнорират;
- свръхфокус върху светлини, сенки, цветови модели, повърхности, използват периферното зрение;
- въртене на обекти пред очите;
- ходене на пръсти / пружиниране /;
- слаба реакция към болка, но свръхреакция на леко докосване;
- подушване на предмети;
- неприязън към определена консистенция или цвят на храна / отказ да яде смляна, кашава храна, ако има червени или зелени елементи /
Широка е симптоматичната картина на аутистичния синдром, което говори за неврологична незрялост и отклонения на сериозен обхват от засегнати централно- мозъчни отдели.
Важно е да се знае, че диагнозата Аутизъм е комплексна и изисква наличие на симптоми от трите водещи ключови сфери. Синдромът може да се прояви самостоятелно, както и в комбинация с други нарушения. Отличителна черта са ритуалистичните, стереотипни поведения!
РАННИ СИГНАЛИ за СОЦИО – КОМУНИКАТИВЕН ДЕФИЦИТ :
След 5 - 6 м. :
- Не среща поглед, не се усмихва като отговор на закачки, усмивки и емоционално говорене от страна на близък възрастен;
- Не проследява показван предмет;
- Не вокализира с лепетна реч / повторение на срички – ка-ка, мам-мам, дъ- дъ, ба-ба/ с променяща се интонация;
След 8-10 м. :
- Не обръща глава и тяло, когато чуе името си. Състояние, което често предизвиква загриженост за нарушен слух.;
- „ Избирателно чуване” – може да чува добре шумове, стряска се на силни звуци от околната среда, но не откликва на човешки глас, говор;
- Не откликва и не разпознава промяната в емоционалното състояние на майката по интонацията на гласа и изражението на лицето.
- Не инициира действия, поведения, които с намерение / целево да привличат вниманието на околните.
След 12 м.- 18 м. :
- Не посочва и едновременно не насочва поглед към обекта, привлякал вниманието му или показан от друг;
- Не споделя чрез поглед, вокализиране, или„ бебешки жаргон” свой интерес с близък възрастен;
- Не имитира и не повтаря жестове за довиждане, пляскане, въртене на глава за отказ;
- Не харесва и не участва/ напълно или рядко / в детските песнички, съпроводени с жестове;
- Впечатление, че не разбира „ не” и други прости едностепенни инструкции - команди за познати неща / не дава, не донася, не повтаря многократно моделирано действие или дума/;
- Силно изразена моторна пасивност или хиперактивност, което рефлектира в цялостното поведение на детето.
След 20м. – 24 м. :
- Постоянно/ Често повтарящи се стереотипни поведения;
- Не се обръща на име и предпочитание да бъде сам;
- Видно предпочитание към предмети / части на предмети /, отколкото към хора/ особено деца;
- Липса/ ограничена лепетна реч, липса на първи смислови думи - заместители, дори и в „ бебешки жаргон”;
- Не използва жестове – протягане, посочване, вокализация при поискване;
- Регресира – загуба на появили се жестове и малко думи, но често без смислово съотнасяне;
- Не действа, не играе функционално с играчки / не бута количка с вокализиране „ бръм-бу-бу”, а само я обръща и дълго наблюдава колелата, особено ако се въртят; не храни бебе, не бие капак вместо барабан..../;
- Не проявява инициатива и интерес към самообслужване : хранене, трудно справяне с гърнето;
- Свръхчувствителност и неадекватни реакции към звук, светлина, докосване: нетърпимост към силни звуци, към докосване на определен вид повърхности, консистенция на храна, изразена със силен отказ, запушване на уши ;
Къртене на елементи, слагане в устата на предмети и след 2та година, ритуално подушване или докосване, доближаване на светещи предмети много близо до очите и ветрилообразни движения с пръстите, изразяващи силно вълнение и превъзбуда.
Наблюдателният родител с вродената си интуиция винаги може да почувства кога нещо не е наред !
Информацията е взета от http://www.detskigovor.com/zatrudnenia/symptomes-i-early-signs-autism